Działalność

Lorem ipsum dolor sit apteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Fizjoterapia ogólna

Cel przedmiotu

  • Określenie znaczenia i miejsca fizjoterapii w kompleksowej rehabilitacji.
  • Powiązanie fizjoterapii z innymi dziedzinami medycyny.
  • Zapoznanie z podstawowymi pojęciami stosowanymi w fizjoterapii.
  • Cele i zadania fizjoterapii.
  • Opis przedmiotu
  • Zajęcia będą prowadzone w formie wykładów oraz ćwiczeń. Na ćwiczeniach będzie stosowania forma seminaryjna z uwzględnieniem pracy własnej.
Kinezyterapia

Cel przedmiotu

  • Opanowanie teoretycznych podstaw techniki i metodyki badania czynnościowego narządu ruchu i wykonywania zabiegów kinezyterapeutycznych.
  • Opanowanie umiejętności praktycznych przeprowadzania badania czynnościowego narządu ruchu i wykonywania zabiegów kinezyterapeutycznych.

Opis przedmiotu

Systematyka kinezyterapii, zespół rehabilitacyjny. Plan postępowania kinezyterapeutycznego, dokumentacja. Baza techniczna, sprzęt i urządzenia. Schemat badania narządu ruchu. Badanie palpacyjne, badanie czucia i bólu. Ocena i pomiar parametrów czynnościowych narządu ruchu-długości i obwody kończyn, zakresy ruchomości stawów, badanie kręgosłupa, miednicy, klatki piersiowej. Zapis metodą SFTR. Ocena siły mięśniowej. Testy funkcjonalne. Badanie postawy ciała. Badanie chodu. Ćwiczenia bierne, wspomagane – cel, wskazania, przeciwwskazania, metodyka wykonania. Terapia zaburzeń siły mięśniowej – ćwiczenia w odciążeniu, w odciążeniu z dawkowanym oporem, czynne z oporem, ćwiczenia izometryczne, synergistyczne – cel, wskazania, przeciwwskazania, metodyka wykonania. Zasady pionizacji i nauki chodu. Terapia zaburzeń chodu- zasady doboru pomocy ortopedycznych (kule, balkonik, poręcze, wózek), nauka chodu o kulach, nauka padania i wstawania, asekuracja czynna i bierna. – podział, cel, wskazania, przeciwwskazania, metodyka wykonania. Terapia zaburzeń ruchomości stawów-  ćwiczenia redresyjne, wyciągi, poizometryczna relaksacja mięśni- podział, cel, wskazania i  przeciwwskazania oraz metodyka wykonania.

Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu

Cel przedmiotu

  • Zapoznanie z podstawami prowadzenia zajęć ruchowych.
  • Umiejętność sporządzania konspektów zajęć ruchowych.
  • Umiejętność prowadzenia zajęć ruchowych.

Opis przedmiotu

  • Przedmiot prowadzony w formie ćwiczeń. Studenci prowadzą zajęcia ruchowe na podstawie opracowanych prze siebie konspektów.
Metody specjalne w fizjoterapii

Cel przedmiotu

  • Poznanie klasyfikacji oraz założeń teoretycznych metod specjalnych w fizjoterapii: mechanicznych i neurofizjologicznych.
  • Wprowadzenie do metod terapii manualnej kręgosłupa, metody terapii punktów spustowych, terapii zaburzeń tkanek miękkich – skóry, mięśni, powięzi, więzadeł według Levita, Chaitow, Tavell i Simons, wprowadzenie do metody neuromobilizacji i plastrowania dynamicznego.
  • Kształcenie umiejętności badania, doboru, wykonywania procedur diagnostycznych i terapeutycznych oraz organizacji pracy z pacjentem według metody Mc Kenzie w leczeniu zespołów bólowych kręgosłupa.
  • Kształcenie umiejętności badania i doboru ćwiczeń według założeń „Szkoły Pleców”. Wprowadzenie do trening funkcjonalnego – ćwiczenia stabilizacji centralnej i stawów obwodowych. Wprowadzenie do metody DBC.
  • Wprowadzenie do metody Bobath dla dorosłych. Umiejętność badania chorych z zaburzeniami napięcia, ruchu i funkcji w wyniku uszkodzenia OUN oraz optymalizacji napięć, ruchu i funkcji poprzez torowanie udoskonalonej kontroli posturalnej i ruchu selektywnego u chorych ze zmianami OUN.
  • Wprowadzenie do metody PNF. Zapoznanie z podstawowymi technikami terapeutycznymi metody PNF
  • Wprowadzenie do metody Vojty oraz zapoznanie z neurorozwojową koncepcją NDT-Bobath, podstawami naukowymi, głównymi zasadami, założeniami.

Opis przedmiotu

  • Wiadomości wstępne z zakresu metod terapii manualnej kręgosłupa. Terapia punktów spustowych, techniki powięziowe, mięśniowe, więzadłowe. Mobilizacje stawów kręgosłupa i miednicy. Neurodynamika. Zasady, techniki metody plastrowania dynamicznego.
  • Przedstawienie problematyki dotyczącej dolegliwości bólowych dolnego odcinka kręgosłupa oraz przedstawienie krótkiej charakterystyki zespołów bólowych i sposobów ich leczenia według metody Mc Kenzie. Testy ruchowe oraz procedury lecznicze.
  • Program „Szkoły pleców”. Trening funkcjonalny, ćwiczenia stabilizacji centralnej w profilaktyce przeciążeń kręgosłupa, stabilizacja stawów obwodowych. Metoda DBC w leczeniu zespołów bólowych kręgosłupa.
  • Koncepcja Bobath dla dorosłych, zasady jej stosowania w przebiegu różnych schorzeń o podłożu neurologicznym.
  • Przedstawienie zasad rehabilitacji osób dorosłych po urazach i udarach mózgu oraz po złamaniach kręgosłupa, z przerwaniem i bez przerwania ciągłości rdzenia kręgowego. Wyrobienie umiejętności właściwego doboru pozycji wyjściowych i ćwiczeń u osób dorosłych po urazach i udarach mózgu oraz złamaniach kręgosłupa.
  • Wzorce ruchowe według metody PNF dla miednicy, kończyn dolnych i górnych. Praca na macie.
  • Neurofizjologiczna metoda Vojty oraz koncepcja NDT-Bobath – metodyka.
Terapia manualna w planowaniu fizjoterapii

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest kształtowanie umiejętności użycia terapii manualnej w kompleksowym zarządzaniu pacjentem z dysfunkcjami narządu ruchu. A także kształtowanie świadomości wyjątkowości umiejętności manualnych fizjoterapeuty wśród innych zawodów medycznych. Student nabywa wiedzę i umiejętności manualne na potrzeby badania i leczenia zaburzeń funkcjonalnych, ale też na potrzeby monitorowania efektów terapii i rozwijania terapii na kolejnych spotkaniach z pacjentem. Celem przedmiotu jest też przedstawienie studentom roli badań naukowych, wnioskowania klinicznego oraz wytycznych IFOMPT (International Federation of Otrthopaedic Manipulative Physical Therapist) w praktyce klinicznej i samorozwoju. Przygotowanie studenta do samodzielnej pracy z pacjentem z zaburzeniami funkcji w obrębie narządu ruchu.

Opis przedmiotu

Przedmiot prowadzony jest w małych grupach. W czasie zajęć studenci wysłuchują prezentacji na temat wybranych przypadków klinicznych. Następnie wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności z terapii manualnej oraz innych dziedzin fizjoterapii, rozwiązują zadane problemy kliniczne planując terapię od pierwszego kontaktu z pacjentem przez terapię próbną i prognozę aż do zakończenia leczenia i planu zmian profilaktycznych w aktywnościach życia codziennego.

Terapia manualna

Cel przedmiotu

Kształtowanie umiejętności doboru i stosowania terapii zaburzeń czynnościowych narządu ruchu. Klasyfikowanie cech i rodzajów zaburzeń czynnościowych. Umiejętności wykonywania badania, interpretowania wyników oraz zaplanowania i wykonania leczenia z wykorzystaniem technik terapii manualnej.

Opis przedmiotu

Terapia manualna jest narzędziem w rękach fizjoterapeuty i modelem pracy, w którym na podstawie wywiadu i badania funkcjonalnego oraz manualnego, fizjoterapeuta wskazuje na strukturę odpowiedzialną za objawy pacjenta. Następnie technikami manualnymi wykonuje leczenie wybranych struktur. Przedmiot ten umożliwia poznanie biomechanicznych i fizjologicznych podstaw terapii manualnej. Kształtuje też umiejętność wykorzystania własnych rąk na ciele pacjenta w celach diagnostycznych i terapeutycznych. Nauczanie w ramach przedmiotu dotyczy poznania:

  • objawów podrażnienia tkanek miękkich
  • technik terapii tkanek miękkich
  • objawów ograniczeń ruchomości w obrębie narządu ruchu
  • terapii technikami mobilizacji stawów zgodnie z obowiązującą metodyką i zasadami wykonywania
  • wskazań i przeciwwskazań do wykonywania zabiegów terapii manualnej
Fizjoterapia w wieku rozwojowym

Cel przedmiotu

  • Nauczenie oceny jakościowej postawy ciała w statyce w płaszczyźnie strzałkowej, czołowej, poprzecznej z uwzględnieniem rozwoju ontogenetycznego
  • Nauczenie oceny jakościowej i ilościowej postawy ciała w dynamice z uwzględnieniem rozwoju ontogenetycznego
  • Nauczenie doboru działań profilaktycznych oraz ćwiczeń korekcyjnych z uwzględnieniem zmian w narządzie ruchu
  • Zapoznanie z nowoczesnymi obiektywnymi metodami oceny postawy ciała

Opis przedmiotu

Zapoznanie z kształtowaniem się postawy ciała w rozwoju ontogenetycznym. Przedstawienie metod oceniających postawę ciała w statyce (subiektywna, wzrokowa ocena postawy ciała wg schematu -ocena symetrii tułowia w płaszczyźnie czołowej oraz ocena ustawienia poszczególnych segmentów ciała w płaszczyźnie strzałkowej). Ocena ustawienia kończyn dolnych, przebieg linii Mikulicza w płaszczyźnie strzałkowej i czołowej, ocena wielkości koślawości i szpotawości kolan. Ocena stanu wysklepienia podłużnego i poprzecznego stóp. Wiedza z tego przedmiotu dotyczy zakresu kontroli motorycznej człowieka oraz formowania się postawy ciała w odniesieniu do przebiegu taśm anatomicznych. Obejmuje ona również podstawy teoretyczne wpływu stabilności lokalnej i globalnej (funkcjonalnej) na reedukację postawy ciała oraz dobór ćwiczeń z uwzględnieniem zmian w postawie ciała – wady postawy ciała w płaszczyźnie strzałkowej, wady kończyn dolnych (koślawość, szpotawość kolan) i stóp oraz wady w obrębie klatki piersiowej z uwzględnieniem rozwoju ontogenetycznego człowieka.

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zapisywane żadne informacje. Polityka prywatności

Scroll to Top